تصمیم گیری کنید: 12 واقعیت تعجب آور
ما هر روز حدود 20،000 تصمیم می گیریم. بیشتر آنها سریع رعد و برق می کنند. این کار با بلند شدن شروع می شود: به محض اینکه صدای زنگ هشدار بوق می زند ، انگشت فهرست روی دکمه تعویق فرو می رود - تصمیم می گیرید: پنج دقیقه دیگر از خواب گرگ و میش ! اما این به معنی زمان کمتری برای صبحانه است - بنابراین یک فنجان قهوه دیگر را کنار بگذارید. تصمیم بعدی و غیره. بخش اعظم آن به صورت ناخودآگاه اتفاق می افتد و با توجه به مقیاس انتخاب های روزانه ما ، می توانیم خوش شانس باشیم که برخی از آنها بی اهمیت هستند. با این وجود در شغل نیز به شرایطی می رسیم که بدون آنکه واقعاً بخواهیم تصمیم بگیریم با سرعت صاعقه تصمیم بگیریم . سؤال باقی مانده است: چگونه باید تصمیم بگیرید؟

تصمیم گیری کنید: 12 واقعیت تعجب آور

فهرست مطالب: این همان چیزی است که می توانید در این مقاله انتظار داشته باشید

تصمیم بگیرید: سر یا معده؟
تعیین بیش از تصمیم گیری است
ترس از دست دادن: روانشناسی تصمیمات
معضل تصمیمات بلند مدت
12 موردی که شما درمورد تصمیمات نمی دانید
در تاریکی تصمیمات منطقی تری می گیریم
با یک مثانه کامل ، تصمیمات بهتری می گیریم
استرس منجر به تصمیمات خطرناک تر می شود
ما معمولاً گزینه اول را انتخاب می کنیم
اکثریت برای آشنا ترجیح می دهند
اگر نمی توانید تصمیم بگیرید ، به یک جایگزین نیاز دارید
مردم شاد تصمیم می گیرند سخاوتمندانه تر تصمیم بگیرند
حالات بد با وضوح بیشتری مشاهده می شود
عصبانیت تصمیمات منطقی تری می گیرد
اگر می خواهید تصمیم بهتری بگیرید ، باید بلند شوید
جوایز بالا منجر به تصمیم گیری بهتر می شود
افراد بی خوابی عاقل تر انتخاب می کنند
معضل تصمیم گیری: برخورد با تضادها
نکاتی برای برخورد با تضادها
مواد و روش ها: سه کلاسیک برای تصمیم گیری بهتر
تصمیم گیری کنید: مدل 10-10-10
پارادوکس ابلین
خوانندگان دیگر این مقاله ها را جالب می دانند
تصمیم بگیرید: سر یا معده؟
ما بسیاری از قضاوت های خود به خود را ناخودآگاه و از روده می گیریم . اما آیا آنها به این دلیل بهتر هستند؟ با کمال تعجب ، بله بیشتر اوقات به هر حال

رومه نگار نیویورک ، مالکوم گلادول ، پرفروش ترین Blink را درباره قدرت شهود نوشت ! ، مانند گلادول ، بسیاری اکنون متقاعد شده اند که تصمیمات روده اندکی از تصمیمات ذهنی بدتر نیستند ، اما سریعتر از همه برمی گردند.

به عنوان مثال ، روانشناس سیان لی بیلوک از دانشگاه شیکاگو دریافت که گلف بازان حرفه ای وقتی وقت لازم برای فکر کردن در مورد سکته مغزی خود ندارند ، بهترین بازی می کنند. برعکس فقط برای مبتدیان صادق است.

احساسات به هیچ وجه ذهن را درگیر نمی کند.

تلاش دیگر توسط متخصص اعصاب آنتونیو داماسیو از دانشگاه آیووا انجام شد. در اوایل دهه 1990 ، او موضوعات آزمایش را به نوعی دستگاه دروغ پرده متصل کرد و به آنها اجازه داد تا با کارتهای آماده بازی کنند. عرشه اول کارت ها برد بزرگی به دست آورد ، دوم کوچک. هر دو عرشه کارت با کارتهای قرمز تلاقی شده بودند که برای آن یک پنالتی باید پرداخت می شد. ترفند: در پشته دوم کارت پنالتی کمتری وجود داشت ، بنابراین ارزش آن را داشت که در دراز مدت بازی کند. از کارت 50 که در بیشتر سوژه ها طلوع می کند.

با این حال ، ارزیابی ردیاب احساس واقعی را به ارمغان آورد: غریزه به افراد آزمون از کارت 10 هشدار داده بود.

تعیین بیش از تصمیم گیری است
تصمیمات نکات روشهای تعیین را ارائه می دهدروانشناس آمریکایی ویلیام جیمز یک بار با تعجب با تعجب گفت: "اگر شما باید تصمیم بگیرید و تصمیم نگیرید ، این یک تصمیم است." با این حال ، تعیین به معنای چیزی بیشتر از انتخاب اصلاً است.

این اطمینان را به شما می دهد که کاملاً به اهداف خود متعهد باشید ، هیچ درهای پشتی را باز نگذارید و تمام قدرت خود را بر موفقیت هدف خود متمرکز کنید . هر کس تصمیم گرفته است که یک ماراتن را اداره کند ، نمی تواند هر شب با تنبلی بنشیند ، اما باید روزانه تمرین کند. تعیین به معنای انتخاب و عمل آگاهانه است. همچنین یک بن موت خوب وجود دارد:

آنچه را می خواهید انجام دهید - اما واقعاً!

و مطالعاتی وجود دارد که نشان می دهد چنین نگرشی شما را بسیار خلاق و پربار می کند. کسانی که مدت طولانی درنگ و تردید دارند ، تصمیمات خود را به تعویق می اندازند و - از آن بدتر - رانده می شوند ، هم احترام دیگران و هم نسبت به خود را از دست می دهند.

تعیین نیز می تواند افراد مبتلا را وسواس کند. و این طرف او بسیار خطرناک است. به همان اندازه که از فضیلت های ترس و ارزش برخوردار می شوند - پشتکار بیش از حد همیشه حاکم و تکان دهنده به نظر می رسد. وقتی کریستوفر کلمب دادگاه در اسپانیا را متقاعد کرد که سفر خود را برای کشف سفر تأمین کند ، در همان زمان خواستار عنوان مجنون "دریاسالار بزرگ اقیانوس" شد. کلمبوس معلوم بود که یک حرکت تند و زننده است. او به جای یک مسیر دریایی به هند ، آمریکا را کشف کرد. بد شانس: کشور جدید نیز ثروتمند بود و فعلا حرفه خود را نجات داد. اگر سریع "بزرگ دریاسالار" دست خالی برگشته بود ، چوتزپاه او متفاوت ارزیابی می شد.

ترس از دست دادن: روانشناسی تصمیمات
اما اکنون نیز چنین است: با هر تصمیمی برای چیزی ، همزمان گزینه های بی شماری را نیز حذف می کنیم :

شما انتخاب می کنید برای آی فون و برابر از سایر گوشی های که شما می توانید خرید نیز تا به حال (و سه چیز آن اقدام به خرید بله هیچ کس در ذهن حق خود).
شما انتخاب می کنید برای یک همسر و نزدیک همه امور دیگر عشق است که شما ممکن است حتی شاید دارید. حداقل اینگونه است که معمولاً انجام می شود.
متأسفانه ، ما انسانها غالباً بیشتر به ضررهای مرتبط با تصمیم توجه می کنیم و از آنکه از املاک موردعلاقه خود خوشحال شویم ، سوگوار می شویم. و این بدان معنی است که از ترس از دست دادن ، ما تصمیمات بسیار احمقانه ای می گیریم که نوید پاداش های کوتاه مدت را می دهند.

اقتصاددان رفتاری آمریکایی و محقق مشهور دن آریلی قبلاً توانسته است این موضوع را در ده ها آزمایش نشان دهد.

به عنوان مثال ، در یکی از آنها ، آزمودنیها مقابل یک کامپیوتر نشستند و سه درب را دیدند - قرمز ، سبز ، آبی. به آنها اجازه داده شد که روی یکی از آنها کلیک کنند ، سپس اتاقی با سه درب دیگر باز شد. دوباره قرمز ، سبز ، آبی. در هر یک از این اتاق ها مبالغ مختلفی وجود داشت که نفس رایانه وی می توانست آن را جمع کند. از این رو لازم بود درهای بیشتری را پیدا کنید که سود بیشتری به دست آورند. آزمودنی ها در کل 100 کلیک بودند.

هدف اصلی ایجاد استراتژی تصمیم گیری برای به دست آوردن بیشترین استفاده از گزینه های محدود بود. به سادگی کلیک کردن به عقب و جلو بی تفاوت باعث کاهش چشم انداز چشم انداز پیروزی شد.

اما اکنون Ariely از یک ترفند جالب و مضحک استفاده کرده است: اگر دوازده بار روی یک درب خاص کلیک نشود ، به سادگی از بین می رود. اثر: به محض اینکه شرکت کنندگان متوجه این پختگی شدند ، برای جلوگیری از بسته شدن دائمی در در ، شروع به کلیک کردن وحشیانه کردند. البته آنها بیش از حد بسیاری از گزینه های محدود خود را بیش از حد سفت کرده و در نهایت درآمد را کاهش می دهند.

حتی بیشتر: اگر آنها مانند گذشته ادامه می دادند (و به تصمیمات خود صادق می ماندند) ، آنها به حداکثر می رسیدند - زیرا در واقع فقط گزینه های انتخاب از آن کمتر می شدند و بنابراین شانس تایپ اشتباه است ، اما پول نیست.

معضل تصمیمات بلند مدت
تصمیم بگیرید تصمیم بگیرید ترفندهای روشهای راهنماییاین مشکل اصلی انتخابات است که به اهداف بلند مدت کمک می کند : ما باید تصمیم بگیریم در اینجا ، امروز ، امروز - اما ما فقط نتیجه یا موفقیت را در آینده خواهیم دید و احساس خواهیم کرد.

مثال انتخاب شغلی: چیزی که ما مطالعه می کنیم یا کدام حرفه را انتخاب می کنیم ، باید کمی بعد از فارغ التحصیلی تصمیم بگیریم. اینکه انتخاب صحیح بوده یا خیر ، آیا واقعاً به ما شغل و حرفه می دهد ، فقط بعد از پایان دوره کارآموزی دیده می شود و حتی در این صورت ما به یک مدتی زمان نیاز داریم تا شفافیت بیشتری در مورد آن کسب کنیم.

یک معضل ، که. و یکی از اینها ، که در شک است ، به ما اجازه می دهد تا بسیاری از گزینه های کوتاهی را انتخاب کنیم. به همین دلیل است که تعداد کمی از آنها راه حل کوتاه مدت را انتخاب می کنند . پس از همه ، نوید پاداش فوری را با موفقیت سریعتر می بخشد: بهتر است گنجشک را در دست داشته باشید تا کبوتر روی سقف و .

سرانجام ، این مصالحه ای است که ما ایجاد می کنیم: دقیقاً آنچه را که می خواهیم انتخاب نمی کنیم ، اما حداقل آن را فوراً چند مزیت دارد. خطرناک! یک سازش ممکن است بد نباشد ، اما بسیاری از سازش های متوالی می توانند ما را از هدف نهایی خود دور کنند. ما بارها و بارها می چرخیم و به جایی دیگر می رسیدیم تا آنچه می خواستیم. بسیاری در حال حاضر راه خود را گم کرده اند و فرار می کنند.

برای اینکه در برابر وسوسه ها تسلیم نشوید و هنوز به اهداف خود نرسیدید ، چند ترفند ساده وجود دارد .

به خودتان آگاه شوید که در حال حاضر سازش می کنید - و از این رو از برنامه اصلی خود منحرف شوید. ما اکثر اوقات تصمیمات بدی را اتخاذ نمی کنیم ، اما ما امتیازاتی می گیریم زیرا آنها حداقل به موفقیت کوتاه مدت ما را قول می دهند. شاید آنها ما را از هدف واقعی ما دور نگه دارند.
خود را وادار کنید تا یک استراحت کوتاه انجام دهد. اگر متوجه شدید که دوباره در حال انتخاب کوتاه مدت یا نزدیک بینانه هستید (و این اتفاق اغلب می افتد) ، خود را مجبور به استراحت کنید تا استرس تصمیم گیری را کاهش دهید. ترفند: این همچنین نیاز به پاداش سریع را برای شماره گیری سریع کاهش می دهد.
به چشم انداز عقاب تغییر دهید. اصولاً بهترین توصیه قبل از تصمیم گیری دشوار: چند قدم عقب بردارید و از منظر متفاوت و گسترده تری به سناریو نگاه کنید. انتخاب شما در دراز مدت منجر به کجا می شود؟ عواقب آن چیست؟ چه فرصتهای آینده؟ اگر همه این موارد را نبینید ، فقط به استرس حاد واکنش نشان می دهید.
منابع مداخله را خاموش کنید. اگر باید تصمیم مهمی بگیرید باید تمام اطلاعات مربوط را بدانید و استرس خارجی یا عوامل مخرب (فرضیات ، عقاید ، ترس) را از بین ببرید ، درست است؟ اصولاً بسیار ساده است ، اما ما اغلب بسیار متفاوت رفتار می کنیم - و از تصمیمات شیطانی شگفت زده می شویم. نتیجه گیری از این: فقط وقتی آرامش و اهمیتی برای آنها داشته باشید ، انتخاب های دور دست را انجام دهید.
مسلماً ، چهار نکته بیانگر یک مفهوم بسیار ساده است که پیچیده تر از آن است. پس از درونی شدن ، تصمیمات روزمره در عرض چند دقیقه بهتر می شود .

12 موردی که شما درمورد تصمیمات نمی دانید
به طور کلی ، ارزشمند است که کمی بیشتر با روانشناسی تصمیمات مقابله کنیم . ما 12 نتیجه جالب توجه تحقیق را برای شما بار دیگر در زیر خلاصه کرده ایم.

در تاریکی تصمیمات منطقی تری می گیریم
دفعه بعد که با تصمیم مهمی روبرو شدید و می خواهید آن را عقلانی تر از احساسات کنید - لطفاً نور را کم نور کنید. شوخی نکرده دانشمندان پیرامون آلیسون جینگ زو از دانشکده مدیریت روتمن و Aparna Labroo از دانشگاه شمال غربی می خواهند بدانند که نور روشن احساسات ما را - چه مثبت و چه منفی - تشدید می کند. معنی برای زندگی روزمره: اگر به عنوان مثال محصولات بسیار احساسی را بفروشید - مانند گل - ممکن است منطقی باشد که مغازه خود را به خوبی روشن کنید. از طرف دیگر ، اگر می خواهید مذاکره ای دشوار (دیپلماتیک) انجام دهید یا جلسه ای برگزار کنید که در آن بیش از همه یک تصمیم عینی پیدا شود ، بهتر است نور را کم نور کنید.

با یک مثانه کامل ، تصمیمات بهتری می گیریم
خندید! دانشمندان دانشگاه هلند تونته واقعاً این موضوع را بررسی کرده اند . نتیجه: هرچه مثانه کامل تر باشد و افراد در محل ست بیشتر شوند ، احتمال انتخاب اهداف و مزایای بلند مدت آنها بیشتر است. عوارض جانبی جالب در گروه کنترل: صرف فکر کردن به کلماتی که افراد مرتبط با ادرار دارند منجر به اثرات مشابهی شد. خواستار ادرار کردن هستیدمتخصصان آن را چنین می گویند ، و استدلال پس از آن کاملاً منطقی است: بدیهی است ، اگر بتوانیم یک ضربه را کنترل کنیم ، ما نیز بر انگیزه های مختلف دیگر کنترل می گیریم. یا به عبارت ساده تر: اگر شما می توانید برای مدت کوتاهی خواست خود را برای ادرار کردن (!) سرکوب کنید ، همچنین می توانید در برابر وسوسه های کوتاه مدت نیز بهتر مقاومت کنید.

استرس منجر به تصمیمات خطرناک تر می شود
به ویژه مدیران باید از این تأثیر آگاه باشند. بسیاری از آنها روزانه و در خارج از منزل تحت فشار بالا قرار دارند. با این حال ، همانطور که دانشمندان کانادایی به سرپرستی تئودور نوسوسقوب از دانشگاه گلف کشف کردند ، مدیران تمایل دارند که گزینه جایگزین خطرناکی را انتخاب کنند. استرس عقلانی آنها را از عواقب منفی و بلند مدت احتمالی برای شرکت دور کرد و همچنین آنها را از نظر عاطفی فاسد کرد. همانطور که برای حیوانات آلفا بسیار رایج است ، آنها ترجیح می دهند در شرایط استرس وارد حالت حمله شوند ، اگرچه در شرایط عادی به نظر می رسد مهارت حل مسئله دارند. اگر مدیران این فشار خارجی را نداشته باشند ، آن را با دقت بیشتری افزایش می دهند ، بیشتر تأمل می کنند و چگونگی خلاصه شدن ارزش را انتخاب می کنند.

ما معمولاً گزینه اول را انتخاب می کنیم
اگر مجبوریم به سرعت بین چندین گزینه دیگر انتخاب کنیم ، معمولاً گزینه اول را انتخاب می کنیم. براساس مطالعه دانا کارنی ، این کالای مصرفی یا استراتژیهای تجاری مهم نیستاز دانشگاه کالیفرنیا در برکلی و همکارش Mahzarin R. Banaji ، استاد روانشناسی در دانشگاه هاروارد. با این حال ، توضیح کاملاً ساده است: اگر مثلاً بین پیشنهادهای شغلی مختلف تصمیم بگیریم ، تمایل داریم مقام اول را در لیست انتخاب کنیم ، زیرا این کار اغلب رویای ماست. معنی: لیست از قبل در اولویت قرار گرفته است. اما چون این مورد است ، ما خودمان را همزمان شرط می گذاریم ، شعار: اولین بهترین است. و پس از یادگیری ، ما در تصمیمات بعدی به این الگوی معتبر می مانیم.

اکثریت برای آشنا ترجیح می دهند
این روانکاوی با شخصیت قبلی ارتباط نزدیکی دارد و نشان می دهد که انتخاب گاهی به هیچ وجه نیست. دانشمندان مدتهاست در حال مطالعه عوامل موثر در تصمیم گیری بهتر افراد هستند. یکی از این قوانین ساده ، اصطلاحاً اکتشاف شناختی است : پس از آن ، هنگام ارزیابی چندین شیء ، ما را ترجیح می دهیم که دوباره بشناسیم. این ترجیح چندین بار در آزمایش های رفتاری به اثبات رسیده است. در همین حال، این حال، همچنین می تواند نشان دهد تحقیقات علوم اعصاب، "تصمیم گیرندگان است که در واقع یک نوع رفتار احساس آشنا می توانم"، به عنوان مثال، می گوید TIMM Rosburg، از چنین مطالعهمنتشر شده است به همراه همکارانش Saarbrücken Axel Mecklinger و Christian. بنابراین اگر مجبورید بین دو چیز انتخاب کنید ، تمایل دارید که گزینه جایگزین شناخته شده را ترجیح دهید. چنین رفتاری اغلب منجر به تصمیم گیری درست می شود. با این حال ، در برخی شرایط ، اکتشاف پذیری شناخت منجر به اشتباه می شود ، به عنوان مثال در بورس اوراق بهادار: شرکت های مشهور معمولاً در آنجا بهتر از آنچه هستند وجود دارند - و این تنها به دلیل ذکر مکرر آنها در رسانه ها است.

اگر نمی توانید تصمیم بگیرید ، به یک جایگزین نیاز دارید
در ژارگون فنی ، این پدیده را اثر پوسیدگی نیز می نامند، استاد بازاریابی آمریکایی ، جوئل هوبر ، آن را کشف کرد. وی در سال 1982 از افراد مختلف تست خواست که آیا آنها ترجیح می دهند در یک رستوران پنج ستاره دورتر یا در یک رستوران سه ستاره در نزدیکی ناهارخوری بخورند. با توجه به چنین توضیحی مبهم ، انتخاب آسان نبود. سرانجام از افراد خواسته شد که سیب را با گلابی مقایسه کنند - مخصوصاً مواردی که قبلاً آنها را چشیده نبودند (برای ماندن در تصویر). اکنون هوبر جایگزین سوم را به آنها پیشنهاد داد: آنها همچنین می توانند در یک رستوران چهار ستاره ناهار بخورند ، که با این حال از رستوران پنج ستاره دورتر بود. در حقیقت ، این کلاسیک غیر اطلاعاتی بود. آیا اکنون از مزایای رستوران یک ، دو یا سه بیشتر اطلاعات دارید؟ دقیقا با این حال ، اتفاق شگفت انگیز رخ داده است: شرکت کنندگان ناگهان تصمیم گرفتند برای رستوران پنج ستاره خیلی راحت تصمیم بگیرند. طعمهdecoy ) نوعی مقیاس را برای او تشکیل داد ، یک عصای اندازه گیری که ناگهان مقایسه دو گزینه دیگر را آسان تر کرد.

مردم شاد تصمیم می گیرند سخاوتمندانه تر تصمیم بگیرند
وقتی در یک روحیه واقعاً خوب هستید مراقب باشید و پس از آن مجبور شوید یک انتخاب را انجام دهید! هرکسی که روحیه مثبتی داشته باشد ، در بهترین حالت بهینه تصمیم می گیرد. حداقل ، اینگونه است که می توان نتیجه تحقیقات در دانشکده روانشناسی دانشگاه بازل را خلاصه کرد. تصمیمات به اصطلاح پی در پی به طور خاص مورد بررسی قرار گرفت. آنها معمولاً در زندگی روزمره اتفاق می افتند - به عنوان مثال هنگام خرید آپارتمان یا به دنبال شغل: شما پیشنهادهای مختلفی را یکی پس از دیگری دریافت می کنید که می توانید آنها را بپذیرید یا رد کنید. در صورت رد کردن ، پیشنهاد دیگر در دسترس نیست. هنگام اتخاذ این تصمیمات ، کیفیت مورد نظر ارتباط نزدیکی با تعداد پیشنهادات دارد. هر دو جستجوی خیلی کوتاه و طولانی مدت مشکل ساز هستند: اگر خیلی کوتاه جستجو کنید ، می توانید بهترین پیشنهاد را از دست بدهید. اگر انتخاب خود را برای همیشه کنار بگذارید ، می توانید شانس خود را نیز از دست بدهید زیرا شخص دیگری پیش روی شما خواهد آمد. محققان بازل اکنون در حال تعجب بودند که آیا حال و هوای شخصی آنها تاثیری روی آن داشته است یا خیر. و ببین و ببین: هر چه روحیه آزمودنیها بهتر باشد ، سریعتر گزینه ای را قبول می کردند. جالب است که افراد مسن بیشتر از افراد جوان تحت تأثیر این تأثیر قرار گرفتند.

حالات بد با وضوح بیشتری مشاهده می شود
همانطور که روان شناس استرالیایی ، جو فرسا از دانشگاه نیو ساوت و ، دریافت ، میسپاتر از توجه بیشتر بهره می برد. در آن زمان ، فرجاس به افراد خود اجازه می داد فیلم های مختلفی را تماشا کنند و لحظه های مثبت یا منفی در زندگی را به خاطر بیاورند تا شرکت کنندگان را با روحیه خوب یا بد روبرو کنند. سپس وی به آنها وظایفی برای حل و فصل داد: از شرکت کنندگان خواسته شد تا صحت و سقم افسانه های شهری یا گفته های شاهد را ارزیابی کنند. در هر دو حالت ، حالات بد عملکرد بسیار چشمگیری داشت ، اشتباهات کمتری مرتکب شد و قضاوت های خود را با اطمینان تر ابلاغ کرد - حتی به صورت کتبی ، آنها بهتر استدلال می کردند.

عصبانیت تصمیمات منطقی تری می گیرد
دانشمندان به رهبری مایا جوان از دانشکده مدیریت اندرسون در کالیفرنیا دریافتند که اگر اذیت شوید ، اغلب تصمیمات منطقی تری اتخاذ می کنید - زیرا عصبانیت عوامل خطای کلاسیک را سرکوب می کند (ژارگون: تعصب تأیید ). در این آزمایشات از افراد آزمون خواسته شد تا درباره مقالات مختلف بحث کنند و اینکه آیا سیستم هندزفری رانندگی یک اتومبیل را هنگام تلفن ایمن تر می کند یا خیر. نتیجه: هرکسی که قبلاً (با دستکاری) اذیت شده بود ، با آمادگی بیشتری به متون خلاف متوسل می شد و همچنین مایل به سؤال یا حتی تغییر عقیده قبلی در یک بحث بعدی بود.

اگر می خواهید تصمیم بهتری بگیرید ، باید بلند شوید
اگر فکر می کنید مطالعه روانشناسی فرانک فیشر از LMU در مونیخ انجام شود ، بلند شدن فقط به معنای تصمیمات بهتر است: فیشر و همکارانش تجزیه و تحلیل رفتار افراد در دفاتر آزمون مختلف با صندلی های ارگونومیک ، تخته های پین و جداول قابل تنظیم با قد را در یک سری مطالعات تجربی انجام دادند. در پایان مشخص شد کسانی که بیشتر از قبل بایستند و کار کردند ، 24 درصد ایده بیشتری داشتند و در 25 درصد موارد نسبت به گروهی که در حالت نشسته بودند ، تصمیمات بهتری گرفتند.

جوایز بالا منجر به تصمیم گیری بهتر می شود
این در واقع کلاه قدیمی است که پول در تصمیم گیری تأثیر می گذارد. مهمتر از همه ، مزایا و پاداش های دیگر بدان معنی است که کارمندان همیشه تصمیم به نفع مشتری یا شرکت نمی گیرند - بلکه به نفع حقوق و دستمزد خودشان هستند. با این حال ، دانشمندان دانشگاه هاروارد ، شاون A. کول ، مارتین کانز و لورا کلپر کشف کردند که جوایز مخصوصاً چربی به نوبه خود منجر به تصمیم گیری بهتر می شود. در مورد خاص ، کارمندان بانک بلافاصله با دقت بیشتری کار کردند و درخواست های وام را با شدت بیشتری بررسی کردند.

افراد بی خوابی عاقل تر انتخاب می کنند
حتی اخلاقی! براساس مطالعه ای که Virginie Godet-Cayré از مرکز اقتصاد و تحقیقات بهداشتی در فرانسه انجام داد ، یک ساعت کمبود خواب می تواند به شدت واکنش زمان ما را کند کند ، تصمیمات کندتر و بدتری می گیریم و خطرات بیشتری را در پیش می گیریم. در مقابل ، برکات خواب سالم به همان اندازه اندود شده است. خواب باعث هوشمندی و خلاقیت شما می شود.

تصمیمات شما را خسته می کند
تصمیم گیریها نکات حقایق روشها را نشان می دهدکسانی که باید تصمیمات زیادی بگیرند بخش بزرگی از ظرفیت های فکری خود را از دست می دهند. روانشناس کاتلین وهس فهمید.

در یکی از آزمایشهای مختلف ، دانش آموزان قرار بود برای آزمون آماده شوند ، اما قبلاً با انتخاب رشته روبرو شده بودند. در حال حاضر آنها در تست بدتر از گروه کنترل بودند.
در تلاش دوم ، افراد آزمون برای خرید به یک مرکز خرید فرستاده شدند. آنها بدون شک در آنجا تصمیمات مصرف کننده زیادی گرفتند. Vohs سپس آنها را تحت آزمایش ریاضی قرار داد: دوباره ، علاقه مندان به خرید نسبت به گروه کنترل اشتباه کردند.
نتیجه گیری: تصمیمات شما را خسته می کند . صرف نظر از اینکه شما آنها را داوطلبانه یا تحت فشار ملاقات می کنید ، خواه سرگرم کننده باشند یا نه - آنها ما را از قدرت خارج می کنند. انتخاب مداوم - این در واقع اکنون به درد تبدیل می شود ، بنابراین اگر با تصمیمات مهمی روبرو هستید ، وماً نباید آنها را در پایان یک روز سخت و تعیین کننده قرار دهید.

معضل تصمیم گیری: برخورد با تضادها
در فرهنگ غربی ما بیش از همه یک روش تفکر وجود دارد : انتقادی- تحلیلی.

خط فکری به فیلسوفان یونان و بالاتر از همه افلاطون و ارسطو برمی گردد. در حال حاضر آنها با مقایسه و ارزیابی منطقی سعی در نزدیک شدن به حقیقت داشتند . با حقیقت ، آنها می خواستند رویکرد "درست" را پیدا کنند و بدین ترتیب دیگران را "اشتباه" رد کنند.

این تفکر انتقادی با ایجاد یک سنت علمی که گامهای بزرگی برداشته است ، بدون شک در مناطقی خاص ارزشمند است .

انسانها دنیایی عاری از تضاد می خواهند. تضادها برای ما بسیار ناخوشایند است و تحمل آنها دشوار است. در اصطلاحات فنی یکی از ناسازگاری شناختی صحبت می کند : ما می دانیم که بین گزینه یک و گزینه دو شکاف وجود دارد. این یک وضعیت عاطفی منفی است که هر وقت با تصورات ، افکار ، عقاید ، نگرش ، آرزوها یا اهداف ناسازگار روبرو می شویم به وجود می آید . چه چیزی درست است و چه اشتباهی؟ نتیجه یک معضل تصمیم گیری است.

منطق نیز این مشکل را می داند. Bertrand Russell ، فیلسوف ، ریاضیدان و منطق دان ، آن را به عنوان یک پارادوکس بابری فرموله کرد :

شما می توانید یک آرایشگر را به عنوان کسی تعریف کنید که همه را تراشیده و فقط کسانی که خود را تراشیده نمی کنند.

این سؤال پیش می آید: آیا آرایشگر خود را تراشیده است؟ هنگام تلاش برای پاسخ به این سوال ، تضاد وجود دارد. اگر مرد خود را تراشید ، دیگر آرایشگر نیست ، زیرا آرایشگر کسی است که فقط دیگران را تراشیده است ، اما خودش نیست.اگر خود را تراشیده نکند ، او یکی از آن مردانی است که خود را تراشیده نمی کند و بنابراین باید چنین کند مشتری خودش باشد آیا مشکل را تشخیص می دهید؟ آیا تمایلی به قبول این موضوع ندارید؟

نکاتی برای برخورد با تضادها
زیرا ما تمایلی به قبول تضاد نداریم . ما راه حل ساده را می خواهیم. ما به طور خودکار میل به کاهش ناسازگاری را احساس می کنیم. اما آنچه فراموش می شود این است که هر دو گزینه می توانند در کنار هم وجود داشته باشند. با نگاه به انسان ، همیشه استدلال هایی درباره اینکه شخص خوب یا بد است وجود دارد. به جای تصمیم گیری در مورد یکی ، جواب مکمل این است : مردم خوب و بد هستند. این مکمل هر دو طرف مقابل است.

این نیز می تواند به سطح شخصی منتقل شود . برای سؤالاتی مانند:

آزادی یا امنیت؟
نظم یا هرج و مرج؟
نزدیک بودن یا فاصله؟
اعتماد یا کنترل؟
اساساً آنچه می خواهیم بهترین گزینه در هر دو گزینه است . بنابراین سازش لازم است. یکی از راه های مقابله با تضادها ، یافتن سازش است. شکسته شده به یک فرمول ساده: راه حلی پیدا کنید که تا حدودی هر دو ادعا را برآورده کند .

چه چیزی به شما کمک می کند:

با یا یا فکر کردن خداحافظی کنید. به جای اینکه هر دو گزینه را ناسازگار ببینید ، سعی کنید آنها را به عنوان دو بخش از یک کل ببینید. لازم نیست از دیگری کنار بگذارید ، بلکه به دنبال راهی برای اتصال دو طرف هستید.
در مورد وزن گیری تصمیم بگیرید. واقعاً برای شما چه اهمیتی دارد؟ بستگی به وضعیت شما دارد و می تواند در هر زمان تغییر کند. نکته اصلی در اینجا این است که دریابید که کدام ترکیب مناسب است. چه احساسی دارد به عنوان مثال ، نیاز به آزادی و بعضی اوقات برای امنیت ممکن است از این مهمتر باشد.
به دنبال راه درست نباشید. اصطلاح "درست" نشان می دهد که یک رویکرد یا تصمیم کلی وجود دارد. اما در اکثر موقعیت ها اینگونه نیست. بنابراین ، "حق" همیشه باید در متن "حق برای من" دیده شود. این را بخاطر بسپار ، رهایی از انتظارات برای شما راحت تر خواهد بود.

مواد و روش ها: سه کلاسیک برای تصمیم گیری بهتر
هرچه انتخاب بزرگتر و مهم تر باشد ، تصمیم گیری دشوارتر خواهد بود. در چنین شرایطی ، پیدا کردن توصیه های خوب دشوار است ، بسیاری به دنبال یک گلوله نقره ای هستند که وجود ندارد. با گذشت زمان ، روشهای بیشماری برای آسانتر شدن عذاب انتخاب ساخته شده است.

همیشه پیچیده تر و همیشه مدرن تر - برای تصمیم گیری بهتر نیازی به این نیست. وماً لازم نیست چرخ مجدداً اختراع شود. در واقع ، این کلاسیک های مطلق در بین روش هایی است که به اکثر مردم کمک می کند:

لیست طرفدار کنتراست
ساده ، سریع ، موثر. به خصوص اگر فقط می خواهید بین دو گزینه جایگزین انتخاب کنید ، لیست طرفدار کنترل بسیار مفید است. از یک طرف لیست بنویسید که چه گزینه ای صحبت می کند - از طرف دیگر استدلالی که علیه آن صحبت می کند. این به شما دو لیست از استدلال های مثبت و منفی را می دهد که می توانید برای تصمیم گیری به راحتی مقایسه کنید.

روش تصمیم گیری لیست ضد کنترلی

به هر حال ، اگر تصمیم بگیرید که تعداد استدلال ها را در نظر نگیرید ، بلکه کیفیت را نیز در نظر بگیرید ، تصمیم بهتری نیز می گیرید. بنابراین سه امتیاز خوب طرفدار که برای شما شخصاً مهم هستند می توانند تعیین کننده تر از پنج مزیت و نه بی اهمیت باشند.

ماتریس تصمیم گیری
یک ماتریس تصمیم گیری می تواند بهترین گزینه برای نگه داشتن نمای کلی حتی با گزینه های متعدد باشد. ایده اصلی شبیه به لیست طرف مقابل است. گزینه ها به صورت نمایشی و جداول جدول مقایسه می شوند. علاوه بر این ، کلیه فاکتورهای مهمی را که می خواهید و باید در نظر داشته باشید ، بنویسید. سپس به هر گزینه جایگزین برای هر معیار مقدار داده می شود ، برای این کار می توانید از یک سیستم امتیاز ساده استفاده کنید یا از نمرات مدرسه استفاده کنید.

ماتریس تصمیم گیری روش تصمیم گیری

اکنون می توانید در یک نگاه در ماتریس تصمیم گیری ببینید که گزینه جایگزین برای عوامل مربوطه بهترین است - و کدام یک به طور متوسط ​​به بهترین نتیجه کلی می رسد. مجدداً توصیه می شود مهمترین فاکتورها را مثلاً با دو برابر کردن امتیازها برجسته کنید تا تأثیر بیشتری در نتیجه داشته باشید.

درخت تصمیم
شما می توانید از درخت تصمیم به عنوان نوعی مسابقات فکر کنید ، که در آن گزینه های دیگری که می خواهید تصمیم بگیرید با یکدیگر رقابت می کنند. به جای انتخاب ناگهانی بین گزینه های متعدد ، می توانید قدم به قدم به انتخاب نهایی نزدیک شوید. همیشه دو گزینه را با یکدیگر مقایسه کنید - هر چه بهتر در مرحله بعد حرکت کنید ، بدتر از بین می رود و بیشتر مورد توجه قرار نمی گیرد.

درخت تصمیم گیری روش تصمیم گیری

به این ترتیب ، شما به قطعه نتیجه نهایی به صورت قطعی نزدیکتر می شوید و گزینه جایگزین را مرتب می کنید. در پایان ، گزینه ای وجود دارد که بر همه دیگران غلبه کرده است. برای اینکه بتوانیم در مورد دوئل مربوطه تصمیم گیری کنیم ، ممکن است لازم باشد از یک روش متفاوت استفاده شود تا بتواند تصمیم گیری کند.

ما همچنین در مقاله مفصل خود در مورد تکنیک های تصمیم گیری ، روش های بی شماری دیگری ارائه داده ایم !

به هر روشی که انتخاب کنید ، مهمترین چیز این است که اصلاً تصمیم می گیرید. اتخاذ تصمیم نیز تصمیم گیری است اما غالباً اشتباه است. شما می توانید در مورد این که چرا شماره گیری نمی تواند مشکل و مشکل در این PDF رایگان باشد بخوانید.

تصمیم گیری کنید: مدل 10-10-10
مدل به اصطلاح 10-10-10 از سوزی ولچ (همسر رئیس سابق جنرال الکتریک جک ولوچ) تهیه شده است که با استفاده از آن می توان تصمیماتی نسبتاً آسان و سریع گرفت . برای این کار ، او ابتدا توصیه می کند تا کلیه اطلاعات ضروری را در مورد مشکل تصمیم گیری ، جمع آوری و جمع آوری کند ، اما در زیر شرایط زیر است:

10 10 10 تجزیه و تحلیل ناامیدی شغل ، به معنای بحران

مهمترین سؤال همیشه باید این باشد: تصمیم شما چه تأثیراتی خواهد داشت - در مدت زمان 10 دقیقه ، ماهها یا سالها.

به نظر می رسد بی اهمیت است. همینطور است با این حال ، چنین فرآیند انتخاب کمک می کند تا به آینده و تأثیرات طولانی مدت انتخاب توجه شود. اگر به دنبال شغل جدید هستید ، باید از مدل 10-10-10 بروید و از خود بپرسید که آیا او واقعاً در ده سال شغل را به جایی می خواهد که می خواهد برود.


مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها